vrijdag 2 september 2016

EEN ONVERWACHTE VERRASSING

Gisteren om 22:00 uur dacht ik: Nog 13 dagen en dan lig ik rond deze tijd in (hopelijk het onderste bed van een) stapelbed, ergens tussen Porto en Santiago tussen snurkende medepelegrino's.....

Ik heb mijn spulletjes uitgewassen en klaargelegd. Alle (mini i.v.m. gewicht) toiletspullen aangeschaft, een nieuwe binnenzak voor mijn slaapzak gekocht, ingecheckt voor de heenvlucht enz...
Mijn conditie heb ik via hardlopen opgebouwd, terwijl ik me vorige keer door wekelijkse wandelingen heb voorbereid.
Voorts, de pedicure bezocht, en de kapper besproken en ben ik naar mijn tandartsafspraak geweest. En daar was ik dus vanochtend, bij de tandarts. Na 5 maanden kiespijn.... écht waar! (en nog nooit eerder ervaren) was ik vastberaden om niet! met kiespijn geconfronteerd te worden op de camino. Dus in goed overleg met tandarts Jan ging mijn kies er vanochtend uit.... Wat een opluchting!!
Maar wat betekent het eigenlijk als je een kies moet missen? Volgens tandarts Jan zou er geen sprake zijn van verlies van kauwcomfort (leuk nieuw scrabblewoord) en is het esthetisch verantwoord. Beide beweringen zijn overigens waar, heb ik nu al vastgesteld.

Toch ben ik, nieuwsgierig als ik ben, eens even verder gaan neuzen waar het verlies van een kies eigenlijk voor staat. Om daar achter te komen ben ik een van de boeken van Christiane Beerlandt gedoken. Ik citeer even een klein stukje van de tekst die mij een positief gevoel geeft over het verlies van mijn kies.
'Tenslotte is het normaal dat een mens veelal in de volwassen fase, meerdere en mogelijk al zijn tanden verliest. Op zich wijst elk afscheid nemen van een tand op een afscheid nemen van een oude fase, van een problematiek die om een oplossing vroeg en waar de mens ja-of-neen aan gewerkt heeft in zichzelf'' 'Begeer dus niet koste wat kost een tand te behouden, terwijl het leven jou bv andere signalen geeft, terwijl je weet 'die tand wil/moet er uit!  enz....'

Zo, dat weten we ook weer. En nu ga ik verder met mijn voorbereidingen, met mijn leven. Zonder deze kies. Dus mensen, als je een kies moet missen.... Zie het positief, zie het als een oud stukje in je leven wat je mag afsluiten en niet meer nodig hebt. Dus: wat moet, dat moet, loslaten!

weg er mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten